Mijn Film Alfabet Blogathon

Blogathon.jpgIn november organiseerde Paul van Filmliefhebber de Emotionele reacties Blogathon en aangezien we weer vier maanden verder zijn vond Nostra van De Filmkijker het weer eens tijd worden voor een nieuwe Blogathon.

Nostra’s keuze viel ditmaal op het Film Alfabet Blogathon waarbij het de bedoeling is dat je voor iedere letter van het alfabet (+ 1 nummer) een naam of titel beschrijft die jij met deze letter (of cijfer) associeert.

Ook meedoen aan deze Blogathon of weet je niet precies wat het is? Check dan even de officiële aankondiging van De Filmkijker.

Naar mijn idee wederom een erg leuk initiatief en na lang wikken en wegen tref je hieronder mijn deelname aan.

12

Positioneer 12 juryleden in één ruimte en laat ze binnen anderhalf uur beslissen over het lot van een jongen die verdacht wordt van de moord op zijn vader. Zelfs 58 jaar na dato staat Sidney Lumet’s 12 Angry Men nog steeds als een huis en wordt deze klassieker alom beschouwd als één van de beste films ooit gemaakt.

A

Tussen 1925 en 1976 regisseerde Alfred Hitchcock maar liefst 55 films en hiertoe behoren meesterwerken als The Lady Vanishes, Foreign Correspondent, Rebecca, Strangers on a Train en Dial M for Murder. The Master of Suspense zal echter voornamelijk herinnerd worden om titels die zowaar nog beter zijn en verschenen in de 50’s en 60’s zoals Rear Window, Vertigo, North by Northwest, Psycho en The Birds.

B

In een tijd waarin we overladen worden met sequels, remakes en revivals is het goed om te weten dat er ook filmreeksen zijn waarvan geen één deel als overbodig bestempeld kan worden. Richard Linklater, Ethan Hawke en Julie Delpy weten ons al jaren te betoveren met de komische, meeslepende maar tegelijkertijd bitterzoete Before films die tot op de dag van vandaag bestaan uit Before Sunset, Before Midnight en Before Sunrise.

C

Hij werd beschouwd als één van de belangrijkste regisseurs van de 30’s en 40’s vanwege zijn pionierswerk voor de romantische komedie en feelgood film. Frank Capra was zijn naam en It Happened One Night, Mr. Deeds Goes to Town en Mr. Smith Goes to Washington brachten hem faam. Zijn beste werk leverde hij af met het tijdloze It’s a Wonderful Life.

D

Niemand kan er omheen dat de superheldenfilms de laatste jaren de bioscoopzalen domineren maar in 2008 waren deze minder talrijk vertegenwoordigd dan anno 2016. In dit subgenre beschouw ik The Dark Knight als de beste superheldenfilm. Grimmig, oogstrelend, sterk acteerwerk maar vooral ook Heath Ledger’s epische vertolking van de legendarische Joker.

E

Er zijn weinig populaire acteurs die een succesvolle overstap weten te maken als regisseur. In dit kader blijft Clint Eastwood hoge ogen gooien. Als acteurs schitterde hij o.a. in The Good, The Bad and The Ugly, Dirty Harry en Unforgiven maar maakte hij als regisseur eveneens furore met Mystic River, Million Dollar Baby, Letters from Iwo Jima en American Sniper.

F

Mama always said life was like a box of chocolates. Forrest Gump veroverde de harten van een miljoenenpubliek en is nog steeds een zeer populaire titel. Groots meeslepend, visueel verbluffend (naar verluid bevat de film meer CGI effecten dan Jurassic Park) en met imponerende hoofdrol van Tom Hanks.

G

De G van gangsters en in dat kader was het ontzettend moeilijk kiezen tussen Goodfellas en The Godfather. Toch kies ik ditmaal voor het meesterwerk van Francis Ford Coppola. Gebaseerd op het boek van Mario Puzo spreekt het relaas van Michael Corleone die de familie business over moet nemen nog steeds tot de verbeelding. Legendarische film!

H

We blijven nog even hangen in het genre van de misdaadfilm. Al Pacino en Robert De Niro waren beiden te bewonderen in The Godfather Part II maar het tot 1995 duren alvorens we beide grootmachten in dezelfde scène aan het werk zien. Ik heb het dan natuurlijk over Heat, een bijna 3 uur durend epos over een verbeten agent die jacht maakt op een crimineel meesterbrein. Een topcast, twee legendarische scènes en dan ook nog eens de ijzersterke regie van Michael Mann.

I

Deze week was de franchise weer eens groot nieuws want wat niemand voor mogelijk hield gebeurd dan alsnog. Harrison Ford zal voor de vijfde maal in de huid kruipen van Indiana Jones. Qua beste film is het stuivertje wisselen tussen de eerste en derde film maar mijn voorkeur gaat uit naar Indiana Jones and the Last Crusade waarin zowel Ford als Sean Connery in topvorm verkeren.

J

De term blockbuster staat haast synoniem voor de naam van James Cameron want in de loop der jaren trakteerde hij het grote publiek op bijzonder sterke kaskrakers. Hij speelde zich in de kijker met het vooruitstrevende The Terminator, maakte van Aliens een snoeiharde actiehorror en ging onder water in het claustrofobische The Abyss. En dan moesten zijn grootste hits nog komen met Terminator 2: Judgment Day, Titanic en Avatar…

K

Hij stond te boek als een compromisloze perfectionist die er niet voor terug deinsde om diverse takes tientallen malen opnieuw te doen. Zijn perfectionisme zorgde ervoor dat Stanley Kubrick niet bijzonder veel films maakte maar een blik op zijn oeuvre leert ons dat ze stuk voor stuk de moeite waard zijn. Bijzonder hierbij is dat de cineast zich thuis leek te voelen in ieder genre; van oorlog (Paths of Glory, Full Metal Jacket) tot satire (Dr. Strangelove) en van Sci-Fi (2001: A Space Odyssey tot kostuumdrama (Barry Lyndon).

L

Hoewel de gehele Lord of the Rings trilogie hetzelfde eindcijfer verdiend blijft mijn voorkeur nog steeds uit gaan naar Lord of the Rings: The Two Towers. Dit middenstuk bracht me namelijk hetgeen waar ik jaren naar uit had gekeken en oversteeg op dat moment het bronmateriaal. Hier doel ik op de slag bij Helms Deep waarbij het voortbestaan van de mensheid zelden zo huiveringwekkend in beeld is gebracht.

M

In 1931 deed cineast Fritz Lang enorm veel stof doen opwaaien met M. Een zenuwslopende en zeer verontrustende thriller waarin de politie een verbeten jacht opent op een kindermoordenaar. Zaken escaleren echter al snel wanneer de georganiseerde misdaad de politie een helpende hand toereikt. Een niet te misssen meesterwerk voor diegenen die hem nog nooit hebben gezien.

N

Je hebt van die acteurs voor wie je altijd een zwak blijft houden en voor mij is Paul Newman zo’n klassebak. Misschien niet de beste acteur ooit maar de beste man had zoveel uitstraling dat ik moeiteloos aan zijn lippen gekluisterd bleef. Speelde prachtrollen in Cat on a Hot Tin Roof, The Hustler, Hud, Cool Hand Luke, Butch Cassiday and the Sundance Kid, The Sting, Slap Shot, The Verdict, The Color of Money, The Hudsucker Proxy en Road to Perdition.

O

Bekroond met de vijf belangrijkste Oscars is One Flew over the Cuckoo’s Nest nog steeds een klassieker die allerlei emoties naar boven weet te brengen. Zelden waren tragiek en komedie zo mooi verweven met elkaar en onder regie van Milos Forman zette hoofdrolspeler Jack Nicholson hier één van zijn beste rollen weg. En dat zegt veel!

P

Stanley Kubrick is goed vertegenwoordigd in deze Blogathon want zijn Paths of Glory wordt hier voor een tweede maal genoemd. Volledig terecht overigens want de kans is groot dat je van tevoren nooit gaat raden wanneer de film gemaakt is. Zo ver was de film zijn tijd vooruit maar naast dat dit een verbluffende (anti-)oorlogsfilm is zijn het vooral de momenten waarin de camera zich door de loopgraven begeeft die het meeste ontzag wekken.

Q

Hands up voor diegenen die Quentin Tarantino voor deze letter hebben genoemd. Nu is de keuze voor de letter Q natuurlijk erg beperkt maar Tarantino’s vermelding is niets meer dan logisch. Filmbuff, razend enthousiast en een bepalende visionair. Vaak gekopieerd, zelden geëvenaard. Onmiskenbare hoogtepunten zijn Reservoir Dogs, Pulp Fiction, Kill Bill: Volume 1 + 2 en The Hateful Eight.

R

Het zou zomaar uit de koker van Ennio Morricone kunnen komen maar de theme van Pietro Mascagni zorgt ervoor dat de opening van Raging Bull je recht bij je lurven grijpt. Daarna is het de beurt aan Robert De Niro die met zijn bijzonder explosieve vertolking van Jake La Motta de aandacht vast weet te houden. Het schoolvoorbeeld voor iedere liefhebber van method acting en wat een waanzinnig goede film!

S

Hoewel Stanley Kubrick zich waarschijnlijk zou omdraaien in zijn graf hebben hij en Steven Spielberg meer gemeen dan je aanvankelijk zou denken. Beide grootmeesters hebben met veel succes diverse genres geprobeerd met als groot verschil dat Spielberg zich op een groter publiek richtte. Als regisseur draait Spielberg al jaren mee aan de top met als hoogtepunten: Jaws, Indiana Jones and the Raiders of the Lost Ark, E.T.: The Extra-Terrestrial, Indiana Jones and the Last Crusade, Jurassic Park, Schindler’s List, Saving Private Ryan, Minority Report, The Terminal en Munich.

T

Dat animatiefilms wel degelijk weten te ontroeren is een boodschap die vooral animatiestudio Pixar begrijpt. Er waren al enkele shorts die dit konden doen maar steeds wanneer ik aan Toy Story denk doe ik dit met een gevoel van weemoed. Vooral aan het einde van het derde deel waarin definitief afscheid wordt genomen van Andy weet me nog altijd te ontroeren. Dat alledrie de films van zeer hoge kwaliteit zijn helpt daarin mee.

U

Toevallig komt de U na de T en kies ik opnieuw voor een titel uit de stal van Pixar Animation Studios. Up is een animatiefilm die me aan het huilen heeft gebracht en dat bereikte men al in de eerste 10 minuten. Nog nooit eerder zag ik een animatiefilm die zo snel, zo veel gevoel in een film wist te stoppen. Hoewel nog steeds dik de moeite waard verliest de film gaandeweg aan kracht (met name in de overvolle finale en vanwege de pratende honden) maar desalniettemin het vermelden meer dan waard.

V

Zeg anarchy en ik maak de link met V for Vendetta. Een ietswat onwennige Natalie Portman is het enige minpuntje in deze sterke film waarin de gemaskerde V eigenhandig een revolutie ontketent. Kritisch op de huidige consumptiemaatschappij maar de actie en sensatie blijven de boventoon voeren. Tijd om deze binnenkort eens af te stoffen.

W

Van alle genoemde titels in deze Blogathon is Wicker Park kwalitatief gezien waarschijnlijk de minste. Het is geen meesterwerk maar het verdient een plaatsje in de spotlights omdat dit één van die zeldzame remakes is die af durft te stappen van het bronmateriaal (in dit geval het Franse L’Appartement). Het resulteert in een compleet andere climax maar begeleidt door Coldplay’s The Scientist mag dit zeker niet verkeerd heten.

X

Diegenen die al moeite hebben om alle superhelden uit elkaar te houden konden in 2014 hun lol op met X-Men: Days of Future Past waarin de X-men uit het heden samen moeten werken met dezelfde helden uit het heden. Niet het meest originele verhaal maar het samenspel levert een feest van herkenning op en de special effects zijn uitmuntend. Een rollercoaster van begin tot eind.

Y

Toen ik indertijd Y tu mamá también moet ik ongeveer dezelfde leeftijd hebben gehad als de 2 mannelijke hoofdpersonen in deze heerlijke roadmovie. Misschien droomde ik zelf wel van een dergelijke trip maar de film weet me nog altijd te fascineren. Coming of Age drama’s is een subgenre wat me wel ligt en hierin is Y tu mamá también toch wel één van de betere films.

Z

De regie in handen van David Fincher met voor de camera’s getalenteerde mensen als Jake Gyllenhaal, Robert Downey Jr. en Mark Ruffalo. Zie hier Zodiac, nagenoeg de droom van iedere filmliefhebber. Met een speelduur van 2,5 uur weliswaar een tikkeltje aan de lange kant maar de uitermate boeiende zoektocht en sterk spel van haar acteurs maken van Zodiac een moderne klassieker.

16 gedachtes over “Mijn Film Alfabet Blogathon

  1. Paul 18 maart 2016 / 21:00

    Goede lijst! Alleen ik vond het tweede deel van The Lord of the Rings echt de minste van de 3. Daarom vind ik het een bijzondere keuze 🙂

    Geliked door 1 persoon

    • Riinyosa81 19 maart 2016 / 23:47

      Bij de derde film hebben de talloze eindes een beetje afbreuk gedaan maar de actie in Helms Deep vond ik echt erg goed. En dan vooral in de Extended Edition.

      Like

  2. De Protagonisten 18 maart 2016 / 22:54

    Weer een mooie lijst om te zien. Toch wel veel verschillen hebben we allemaal. Leuk en leerzaam. Kunnen we weer een aantal titels toevoegen aan onze ‘to watch’ lijst.

    Geliked door 1 persoon

    • Riinyosa81 19 maart 2016 / 23:50

      Ik heb naar aanleiding van jullie lijst anders gisteren ook genoeg titels toe kunnen voegen aan de immer groeiende watchlist.

      Like

  3. Wilco Born 19 maart 2016 / 19:47

    Wat een heerlijke films weer. Een paar overeenkomsten en een paar films waar ik nog nooit van heb gehoord, die ik mooi aan mijn nog-te-kijken-lijst kan toevoegen 🙂

    Like

  4. Gwen 19 maart 2016 / 20:03

    Mooie lijst met aardig wat klassiekers die ik nog niet heb gezien, zoals 12 Angry Men. Zoals de Protagonisten al zeggen, ik heb weer wat titels om toe te voegen aan m’n to watch lijstje.

    Geliked door 1 persoon

    • Riinyosa81 19 maart 2016 / 23:51

      Als liefhebster van een goede thriller zou ik 12 Angry Men als ik jou was zeker toevoegen aan de watchlist.

      Like

  5. Patricia 19 maart 2016 / 23:44

    Mooie lijst en leuk om te zien dat je ook voor Zodiac bent gegaan. Daarnaast heb ik zelf ook getwijfeld over Toy Story, want dat blijft toch een briljante Pixar klassieker.

    Geliked door 1 persoon

    • Riinyosa81 19 maart 2016 / 23:52

      Volgens mij was Zodiac de enige overeenkomst en dat is wel het leukste aan de Blogathon. Er zitten zoveel verschillen in de invulling ervan. I love it!

      Like

  6. Nostra 20 maart 2016 / 20:48

    De volgende blogathon staat overigens al klaar, dus daar hoor je binnenkort meer over! 🙂

    12 Angry Men is fantastisch!

    Hitchock had ik ook in m’n lijst, wat een regisseur.

    Nice van de Before films…als Black Swan niet had bestaan hadden ze zeker op die plek gestaan. Is m’n favoriete trilogie!

    Forrest Gump is knap gemaakt, maar heb ik nooit een emotionele band mee gehad.

    Weer veel te lang geleden sinds ik Heat voor het laatst zag, moet ik eigenlijk weer eens bekijken.

    Indiana Jones was gisteren op TV..heb een klein stukje zitten kijken. Dat blijft toch m’n favoriet uit de serie

    Mooi dat je met M er ook eentje uit de oude doos haalt 🙂

    Ik heb alle drie de Toy Story films de afgelopen twee weken met m’n dochtertje bekeken, ze vond ze fantastisch. En ik natuurlijk ook nog steeds.

    Bij Z zie ik veel Zodiac langskomen en dat is begrijpelijk, erg goed gemaakte film.

    Like

  7. Jessica 21 maart 2016 / 22:08

    Ik ken helaas niet alles dat je noemt (of ik ken ze wel maar heb ze niet gezien), maar wel erg leuk dat we een aantal in onze lijsten hebben die overeenkomen 😀

    Geliked door 1 persoon

    • Riinyosa81 21 maart 2016 / 22:57

      Ik blijf het bijzonder vinden dat velen van ons dezelfde films hebben gezien maar toch een heel eigen invulling hebben gegeven aan de blogathon. Erg leuk

      Geliked door 1 persoon

Plaats een reactie