Dear Zachary: A Letter to a Son About His Father

Dear ZacharyJaar: 2008
Regie: Kurt Kuenne

Het verhaal:
Regisseur Kuenne was bezig met de laatste montage van een film, toen Andrew Bagby, beste vriend sinds hun jeugd, belde met de vraag of Kuenne langs wilde komen. Andrew was terug in hun geboorteplaats, op bezoek bij zijn ouders. Kuenne moest afslaan wegens drukte en ze spraken af elkaar met Kerst te zien. Maar zover kwam het niet, Bagby werd vermoord door zijn vriendin Shirley Turner. Daarna vluchtte zij naar Canada en maakte bekend een kind van Bagby te krijgen. Kuenne besloot deze documentaire te maken voor Bagby’s zoontje Zachary, om zijn vader, die hij nooit zou kennen, te herinneren.

Het oordeel:
Toen ik vanochtend een nieuwe update zag van Nostra’s Top 100 schrok ik enigszins van het gegeven dat ik nog nooit van nummer 21 had gehoord. De lezer werd geadviseerd de documentaire te gaan bekijken zonder enige voorkennis en zo geschiedde vanmiddag. Ik kan je van harte hetzelfde bindende advies meegeven. Deze titel inmiddels gezien? Lees gerust verder. Nog niet gezien? Scroll hooguit naar beneden voor de rating maar waarom ben je Dear Zachary nog niet zelf aan het kijken?

Een recensie als die van Dear Zachary: A Letter to a Son About His Father zijn de moeilijkste om te schrijven want je kunt haast onmogelijk de kracht ervan benadrukken zonder grote spoilers prijs te geven. Dit gaat dan ook een, zeker voor mijn doen, hele korte review worden. Dit is gewoon een documentaire die je over je heen moet laten komen en waarbij geldt dat hoe minder je ervan weet hoe beter hij deze zal zijn.

Voor het technische vernuft hoef je het niet te doen want oorspronkelijk waren de gefilmde interviews louter bedoeld voor homevideo doeleinden. Er is gefilmd met een goedkope camera wat meteen de afwijkende beeldresolutie verklaart. De grofkorrelige beelden zijn slecht van kwaliteit maar worden wel gered voor een meesterlijke editing waarbij filmmaker Kurt Kuenne er niet voor terug dienst om enkele beelden opnieuw op te voeren om de (eigen) standpunten door te drukken. Wellicht niet heel objectief maar dat kun je ook niet verwachten van iemand die Andrew van zo dichtbij heeft gekend.

Voor iemand die niet bepaald vies is van een goede documentaire was Dear Zachary een onvergetelijke ervaring want het gebeurt zeer zelden dat ik bepaalde wendingen niet aan zie komen. Soms hapert de motor een beetje omdat nabestaanden wel erg en te vaak positief zijn over Andrew maar dit mindere aspect wordt ruimschoots gecompenseerd door de eerder genoemde wendingen. Het is dat het een docu betreft anders zou een filmversie direct onder fantasy kunnen worden geplaatst. Maar het belangrijkste van alles is dat Dear Zachary je raakt tot op het bot. Afschuw, medelijden en haat zijn zomaar wat gevoelens die bij mij naar boven gebracht werden maar de kans is zeer aanwezig dat de film nog dagenlang zal rondspoken in je hoofd. Een absolute mustsee!

Rating:
9.2 / 10

5 gedachtes over “Dear Zachary: A Letter to a Son About His Father

  1. Nostra 7 juni 2015 / 19:02

    Een duidelijk oordeel van een hartverscheurende doc. Het is logisch dat de nabestaanden positief zijn, want hun doel was een bepaald beeld te vormen voor Zachary. Maar het is inderdaad een film waarvan je het einde niet aan ziet komen. Kurt Kuenne heeft daarna nog een korte documentaire gemaakt over de gevolgen van de zaak op de Canadese wetgeving. Ik heb ‘m in 2012 nog geïnterviewd toen ik een andere film van hem zag en vroeg hem ook iets over Dear Zachary, mocht je dat nog niet gelezen hebben: http://www.defilmkijker.com/2012/10/25/filmkijker-interviewt-regisseur-kurt-kuenne/

    Like

  2. Gwen 8 juni 2015 / 16:02

    Ik heb deze doc nog niet gezien, maar er wel veel goede dingen over gehoord. Op jouw advies sla ik de rest van de recensie nog even over.

    Like

  3. Paul 10 juni 2015 / 07:01

    Recensie niet gelezen, maar door je rating staat deze nu op mijn lijstje 🙂 Thanks voor de tip!

    Like

    • Riinyosa81 11 juni 2015 / 19:30

      Ik weet dat je niet van de docu’s bent maar deze zou ik als ik jou was toch echt een kans geven

      Like

Plaats een reactie