De Filmbekentenissen Blogathon

BlogathonEen maand nadat De Filmkijker Het Mijn Filmalfabet Blogathon organiseerde hing hij opnieuw in de mail. Of dat iedereen weer zin had in een nieuwe blogathon. Aangezien ik echt heb genoten van de vorige deelnames zei ik hiertegen natuurlijk meteen ja.

Ditmaal staan de geheimen en bekentenissen op het gebied van films centraal. Of zoals Nostra het zelf verwoord: “We hebben allemaal onze geheimen, ook op het gebied van films. Geheimen die we soms al jaren voor ons houden. Het is tijd om deze geheimen en zonden op te biechten”.

In de vorm van een Q&A deel ook ik mijn (film)geheimen met jullie.


Van welke klassieke films hou je niet en waarom?
Er springt er niet één titel uit maar vaak heb ik moeite met het werk van bepaalde regisseurs. Vooral de films van Ingmar Bergman, David Lynch en het latere werk van zowel Lars von Trier als Terrence Malick. Dikwijls omdat ze te pretentieus zijn maar regelmatig ook omdat ze de verhalen die ze vertellen onnodig complex maken. Kijkend naar IMDb’s Top 250 springt er één titel uit die ik minder kan waarderen en dat is 2001: A Space Odyssey (1968). Persoonlijk beschouw ik Stanley Kubrick als één van de beste filmmakers ooit maar deze film wil me nog altijd niet meeslepen in het overweldigende. Enkele keren (her)bekeken en het laatste cijfer wat ik eraan heb gegeven is een 7.

Welke tien klassieke films heb je (nog) niet gezien?
Ik ben er eigenlijk wel trots op dat ik zoveel films heb gezien want het heeft me moeite gekost om hier een oplijsting van te maken. Op volgorde van jaartal zijn dit:

Collage1.jpg
Collage2.jpg

– Sunrise: A Song of Two Humans (1927)
– Double Indemnity (1944)
– The Bicycle Thief (1948)
– All About Eve (1950)
– Ikiru (1952)
– The Seventh Seal (1957)
– Witness for the Prosecution (1957)
– Yôjinbô (1961)
– The Message (1976)
– Ran (1985)

Ben je ooit na het zien van een film in de bioscoop stiekem een andere zaal ingedoken om nog een film te zien?
Ja dat doe ik regelmatig maar dat klinkt minder spannend dan het is. Ik heb een Pathé Unlimited kaart en als ik naar de film ga probeer ik zoveel mogelijk films op één dag te zien. Dan wil het nog weleens voorkomen dat ik na afloop direct een andere zaal in loop zonder dat ik hiervoor een geldig ticket heb (terwijl ik die beneden gewoon uit de automaat zou moeten halen. Wel heb ik een keer in een filmhuis door gelopen naar een andere zaal om het laatste half uur van Kill Bill: Vol 2 (2004) te zien. Die had ik al 2 x gezien maar heb het wel eerst netjes gevraagd of het mocht.

Welke acteur/actrice vind je overgewaardeerd?
Het is niet zo dat ze bekend zijn om hun Oscarwaardige prestaties maar ik kan vaak helemaal niets met rollen die vertolkt worden door acteurs als Zac Efron, Josh Hutcherson, Robert Pattinson en Tobey Maguire. Stuk voor stuk acteurs die naar mijn mening niets uitstralen. Ook behoorlijk beperkt in zijn acteerkwaliteiten is Vin Diesel die vooral erg veel dank verschuldigd moet zijn aan de Fast & Furious franchise. Van de actrices heb ik verder niets met Megan Fox, Katherine Heigl, Jessica Alba, Beyoncé en Sarah Jessica Parker

Collage3
Collage4.jpg

Van welke bekende regisseur heb je nog nooit een film gezien (en waarom)?
Van alle bekende regisseurs heb ik het gros van zijn / haar films wel gezien maar van Akira Kurosawa heb ik naar mijn smaak veel te weinig gezien. Heb bijvoorbeeld wel genoten van Rashômon (1950) en The Seven Samurai (1954) maar nooit ben ik eraan toegekomen om de rest van Kurosawa’s oeuvre onder de loep te nemen. Er is geen speciale reden voor en hoewel ik zeker weet dat ik Ikiru (1952), Yôjinbô (1961) en Ran (1985) zal kunnen waarderen is het er nog nooit van gekomen.

Wat is een film waar je echt van houdt die over het algemeen gehaat wordt?
Haten is een groot woord en alhoewel ik nog nooit iemand tegen ben gekomen die een hekel had aan deze titel, ga ik toch voor het bijzonder vermakelijke Empire Records (1995). Met een gemiddelde van 6.7 / 10 op IMDb kun je nog niet echt van haat spreken maar de critici dachten daar duidelijk anders over gezien de beroerde Metascore van 30.

Ben je ooit wel eens “één van die vervelende mensen” in de bioscoop geweest?
Hoewel iedereen graag ontkennend zou willen antwoorden zullen de meesten schoorvoetend toe moeten geven zich ooit wel schuldig te hebben gemaakt aan dergelijk gedrag. Ook ondergetekende is ooit de oorzaak geweest waarbij ik met ehmm… gepaste schaamte terug kijk op het feit dat ik vrijwel wekelijks tijdens de Sneak Preview zo nu en dan wat popcorn over het balkon liet vallen. Per ongeluk heh? Ben namelijk best wel onhandig 🙂

Heb je ooit wel eens een film gekeken waar je van tevoren wist dat deze slecht was, maar die je keek omdat er een specifieke acteur/actrice in speelde? Welke en waarom?
Sowieso alle films waarin Paris Hilton te zien is omdat het nagenoeg de slechtste actrice is die ooit op de aardbol heeft rondgestuiterd. Samen met een vriend van me was het een ideale afsluiter van lange filmavonden. Het ochtendlicht schemerde al langzaam door, voldaan door drank en snacks en dan lachen om La Hilton. We hebben ze dan ook allemaal gezien: van The Hillz (2004) naar Bottoms Up (2006) en van Pledge This! (2006) tot The Hottie & The Nottie (2008). Sommigen hebben we zelfs meerdere malen gezien…

Hilton movies.jpg

Zijn er in je filmcollectie films die je al meer dan vijf jaar hebt, maar nog nooit hebt gekeken?
Ja, in de tijd dat ik nog DVD’s verzamelde kocht ik zoveel titels waarvan ik er ongeveer 25 niet van heb gezien. Enkele titels die ik binnen afzienbare tijd wil gaan kijken zijn de series 7-UP, A.D.A.M. E.VA., Damages en Crimiclowns.

Wat zijn de slechtste films in je verzameling, waarom heb je ze gekocht en waarom heb je ze nog steeds?
Met afstand de slechtste film in mijn collectie: House of the Dead (2003). En de enige reden waarom deze DVD zich nog steeds in mijn collectie bevind is omdat ik gratis een gesigneerd exemplaar van de beruchte Uwe Boll heb gekregen toen ik hem ooit mocht interviewen. Hij raakte zijn DVD’s anders volgens mij ook niet aan de straatstenen kwijt.

Zijn er geheimen over de manier waarop je thuis films kijkt die je wilt opbiechten?
Het is niet echt een geheim maar ik merk dat ik de laatste tijd vrij snel afgeleid ben wanneer ik een film minder goed vind dat ik dacht. Meer dan dat mij lief is grijp ik in dat geval naar mijn smartphone en dat ik eigenlijk wel storend gedrag van me zelf. In de bios zou ik dat bijvoorbeeld dus nooit doen.

Welke andere filmgerelateerde geheimen wil je verder nog delen?
Ik weet dat dit geen populaire stelling is maar ik heb er eigenlijk wel spijt van dat ik ooit veel geld heb uit gegeven aan mijn filmcollectie. In dezelfde collectie staan veel attributen die persoonlijk gesigneerd zijn door acteurs / actrices die ik tegen ben gekomen maar ik heb het dan ook over de ‘normale’ DVD’s / Blu-Ray Discs. De meesten heb ik één keer gezien en in het moderne filmlandschap van VOD vind ik het eigenlijk onbegrijpelijk dat ik er ooit zoveel geld aan heb gespendeerd.

Tenslotte wil ik Nosta wederom bedanken voor het leuke initiatief.
Ben je een blogger en wil je ook graag mee doen? Surf dan even naar DeFilmkijker.com

17 gedachtes over “De Filmbekentenissen Blogathon

  1. KVSmiley 20 mei 2016 / 07:28

    Ook Kurosawa. Zoals je zal lezen in mijn blogpost, heb ik nog geen enkele film gezien. Daar moet ik toch dringend iets aan veranderen. Iets voor mijn Blindspots van 2017.

    Geliked door 1 persoon

  2. Paul 20 mei 2016 / 07:43

    Over dat geld uitgeven ben ik wel met je eens. Man, wat heb ik er een geld ingepompt. Maar echt spijt heb ik er niet van, want ik ben stiekem wel een beetje trots op mijn filmcollectie.

    Geliked door 1 persoon

    • Naar De Film 20 mei 2016 / 08:29

      Spijt heb ik vooral van de vele DVD’s die niet bijzonder zijn. Alle gepersonaliseerde items maken me ook trots maar toch overheerst de teleurstelling van alle uitgaven.

      Like

  3. Wilco Born 20 mei 2016 / 09:43

    Ik moet mijzelf nog wagen aan 2001: A Space Odyssey of uberhaupt een film van Stanley Kubrick, maar ik hoop dat ik hem eigenlijk kan waarderen.. :’)

    Geliked door 1 persoon

    • Naar De Film 20 mei 2016 / 14:37

      Ik weet inmiddels dat je inderdaad wat klassiekers in te halen hebt maar het werk van Kubrick mag je eigenlijk niet overslaan. Zijn oeuvre beslaat weliswaar geen tientallen films maar, los van de eerste twee films, zijn het stuk voor stuk (kleine) meesterwerkjes. Ook opmerkelijk is natuurlijk dat hij veel verschillende genres heeft uitgeprobeerd.

      Geliked door 1 persoon

      • Wilco Born 20 mei 2016 / 21:16

        Ik wil het zeker niet overslaan! Ben er gewoon nog niet aan toegekomen. Hou wel van oorlogsfilms, dus zal waarschijnlijk Kubrick wel kunnen waarderen. Eerst nog even wat meer Tarantinofilms gaan kijken. Daarvan heb ik er tot dusver maar 2 van gezien.

        Geliked door 1 persoon

  4. De Protagonisten (m) 20 mei 2016 / 12:58

    Hahaha Vin diesel is wel een heel goed voorbeeld. Ik vraag me alleen af of die overgewaardeerd wordt. Is er iemand die dat een goede acteur vindt? Ik vind het ook wel herkenbaar wat je zegt over het grijpen naar je smartphone. Ik doe dat thuis ook geregeld tijdens een film, en dan vaak als hij wat minder goed is.

    Geliked door 1 persoon

    • Naar De Film 20 mei 2016 / 14:38

      Vin Diesel is inderdaad overrated. Ontzettend veel mensen kijken (nog steeds) tegen hem op en zolang hij nog steeds miljoenen ontvangt en hoofdrollen krijgt aangeboden is hij in mijn optiek inderdaad overgewaardeerd.

      Geliked door 1 persoon

  5. Ingeborg Bertens 20 mei 2016 / 20:45

    Zomaar een andere zaal induiken?
    Gedragen zoals 1 van die vervelende mensen in de bios waar ik zo’n teringhekel aan heb?
    Leuk zo’n blogathon, lees je nog eens iets 😉

    Geliked door 1 persoon

  6. Nostra 20 mei 2016 / 22:30

    De mail voor de volgende blogathon staat ook al weer klaar hoor, maar daar wacht ik nog even mee 😉

    Ben zelf ook geen fan van Lynch en Malick. Von Trier heeft wel een aantal films die ik wel kan waarderen.

    Heb nog niet alle tien films die je noemt gezien, maar The Bicycle Thief vond ik erg goed en Witness for the Prosecution was echt genieten.

    Wow, dat is nog al een lijst van acteurs en actrices.

    Empire Records heb ik nog niet gezien.

    Dat van Paris Hilton is wel grappig en op zo’n moment de perfecte film om op te zetten. Niet dat ik zelf ooit iets van haar bekeken heb…

    Met een handtekening is het inderdaad nog leuk om te houden. Gewoon framen en ergens ophangen 🙂

    Ik heb dat zelf ook wel dat ik heel af en toe bij een mindere film even wat mail lees of dat ik ‘m steeds pauzeer om iets in huis te doen. Herkenbaar.

    Zelf koop ik ook eigenlijk geen DVD’s meer en heb een redelijk volle kast waar ik nog amper naar kijk. En daar zit inderdaad aardig wat geld in, terwijl je nu voor een tientje in de maand echt “kasten vol” met een paar klikken tot je beschikking hebt en je er geen hoesje meer voor open hoeft te doen.

    Geliked door 1 persoon

    • Naar De Film 22 mei 2016 / 11:17

      OK dan. Ben benieuwd naar het volgende onderwerp.

      Het is niet dat ik Von Trier niet kan waarderen. De man heeft echt hele sterke films gemaakt (Breaking the Waves, Dogville) maar zijn latere werk (Antichrist, Melancholia, Nymphomaniac) kan ik weinig mee moet ik zeggen.

      Like

  7. Gwen 21 mei 2016 / 22:25

    Je hebt idd al aardig wat klassiekers kunnen afstrepen, want de meeste titels op jouw lijstje ken ik niet eens.

    Ik ben het zeker met je eens over Vin Diesel. Katherine Heigl is een goede actrice met het juiste materiaal. Zo was ze echt fantastisch in Grey’s Anatomy.

    Empire Records werd niet gewaardeerd in z’n tijd, maar is wel uitgegroeid tot een cult klassieker. Ik denk dat het wel geliefd is onder de mensen die de film wel kennen.

    Hoe verliep het interview met Uwe Boll?

    Geliked door 1 persoon

  8. Naar De Film 22 mei 2016 / 11:21

    Ik probeer altijd de prive persoon los te zien van de acteur / actrice maar in het geval van Katherine Heigl heb ik me wel laten leiden door het feit dat ze schijnbaar onmogelijk is om mee te werken. Dat is combinatie met haar overdreven vrolijke voorkomen maakt haar, voor mij althans, tot een overrated actrice.

    Ja Empire Records is inderdaad een cult classic maar ik heb me ditmaal laten leiden door de metascore van de critici. Vond het overigens ook een moeilijke vraag om te beantwoorden.

    Interview met Uwe Boll was onverwacht leuk. De beste man is heel grappig, kan heel enthousiast vertellen, kent zijn klassiekers en heeft gewoon maling aan wat de critici van hem vinden. Hij kan naar eigen zeggen leven van zijn eigen hobby en dat kunnen veel mensen niet zeggen. Totaal wars van sterallures.

    Like

  9. Fresh Bananaz 22 mei 2016 / 11:52

    Het werk van Malick & Lynch vind ik ook maar niks. Ik grijp ook meer naar mijn smartphone dan ik zelf wil, het is sterker dan mezelf. En Empire Records staat vanaf nu op mijn lijstje! 🙂

    Geliked door 1 persoon

Plaats een reactie