A Short History of Decay

History5.jpgGenre: Drama / Comedy Regie: Michael Maren Cast: Bryan Greenberg, Linda Lavin, Harris Yulin, Emmanuelle Chriqui, Kathleen Rose Perkins, Benjamin King Speelduur: 94 minuten Jaar: 2014

Het verhaal:
Nathan Fisher is een 35-jarige schrijver uit Brooklyn, die zichzelf altijd in de weg lijkt te zitten. Wanneer zijn vriendin hem het huis uit schopt en zijn vader een beroerte krijgt, besluit hij naar Florida te gaan om voor zijn ouders te zorgen. In hun kleine strandhuis worstelt Nathan met zijn verdriet, zijn moeders Alzheimer en zijn vader. Nathan leert dat de geheimen van het lange, niet altijd positieve huwelijk van zijn ouders hem veel te leren heeft.

Het oordeel:
De combi van de altijd sympathieke Bryan Greenberg, een mooi vormgegeven cover (zie bovenstaand) en het confronterende onderwerp (een moeder met Alzheimer) deed me besluiten om A Short History of Decay een kans te geven. Een film waar ik niet eerder van heb gehoord en ik maakte me enigszins zorgen toen ik las dat het hier zowaar om een comedy zou gaan. Gelachen heb ik niet echt maar deze onafhankelijke prent laat zich meer omschrijven als een dramady.

Schrijver zonder succes Nathan krijgt de bons van zijn vreemdgaande vriendin en reist vervolgens af naar Florida om zich te ontfermen over zijn zieke ouders. Op papier klinkt dit veelbelovend en gezien de cast kun je wel stellen dat de potentie niet volledig benut is. Helaas kan ik weinig vinden over de totstandkoming van deze titel want ergens bekruipt me het gevoel dat de schaar er flink in is gezet. Dit vermoeden wordt versterkt doordat een climax ontbreekt en dat veel scènes veel te fragmentarisch aanvoelen.

Historycollage.jpg

Zo is de focus binnen de film helemaal zoek wanneer Nathan zijn eigen leven probeert op te pakken. Illustratief is bijvoorbeeld de contacten die hij onderhoud met potentiële nieuwe liefdespartners. Het ene moment gaat Nathan lunchen met Shelly terwijl hij vrijwel direct hierna afspreekt met Alex zonder dat beide plotlijntjes ergens heen gaan. Het maakt A Short History of Decay tot een onevenwichtig geheel, zeker gezien een handvol dialogen die nergen toe leiden.

Maar om de film nu af te schrijven als een mislukking gaat weer net een stap te ver. De makers mogen zich gelukkig prijzen met een hoofdrolspeler als Bryan Greenberg die veel gevoel in zijn rol weet weg te leggen. Met beperkt materiaal weet hij wel een diepere laag aan zijn personage mee te geven waarbij de oneffenheden niet geschuwd worden. Minder fijne eigenschappen van Nathan worden op deze manier pijnlijk blootgelegd en dat maakt dit filmpersonage tot een mens van vlees en bloed. De film voelt nooit aan als compleet maar dankzij het sterke spel van haar cast (naast Greenberg zijn ook Lavin, King en Yulin solide) slaat de verveling in ieder geval niet toe.

55

6 thoughts on “A Short History of Decay

  1. De Protagonisten 5 juli 2016 / 14:30

    Ineens zie ik Bryan Greenberg in alle films verschijnen. Hahahaha, wat ik al niet van een Get Together kan leren 🙂

    Liked by 1 persoon

      • De Protagonisten 5 juli 2016 / 14:37

        Haha, nee kende hem nog niet. Misschien al wel eerder gezien, maar nog niet opgevallen.

        Liked by 1 persoon

  2. Nostra 7 juli 2016 / 13:57

    Gezien de score en betere films over het onderwerp denk ik dat ik deze niet hoef te zien…

    Liked by 1 persoon

  3. Gwen 11 juli 2016 / 20:23

    Lijkt me wel het bekijken waard voor Greenberg. 🙂

    Like

Geef een reactie

