A Separation

A SeparationJaar: 2011
Regie: Asghar Farhadi
Cast: Peyman Moaadi, Leila Hatami, Sareh Bayat, Shahab Hosseini

Het verhaal:
De vrouw van Nader wil samen met hem en hun dochter Termeh Iran verlaten. Ze heeft alles al geregeld en staat erop om in het buitenland een nieuw leven te beginnen. Nader heeft echter zijn bedenkingen. Hij is bezorgd over zijn demente vader en hij wil hem niet aan zijn lot overlaten. Hij besluit daarom dat het gezin thuis moet blijven. Ze vertrekt naar haar moeder en laat Nader en Termeh alleen achter. Nader kan maar moeilijk met deze nieuwe situatie omgaan en huurt een jonge vrouw in om op zijn zieke vader te passen. Het oordeel:
Door het enorme aanbod van films is het onmogelijk om alles te kunnen zien en iedere filmliefhebber dient hierin zijn / haar eigen keuzes te maken. Ik kan een arthouse film op zijn tijd zeker waarderen maar ik moet eerlijk bekennen dat ik na een lange werkdag toch het liefste voor de ontspanning ga. Hierdoor zie ik veel blockbusters en hele matige films terwijl ik een publieksfavoriet als Son of Saul (2015) pas later zal gaan zien. A Separation is ook een dergelijke titel waarover ik al vele goede verhalen heb gehoord maar waar ik nog nooit aan toegekomen was.

A Separation vertelt een verhaal dat zo uit het leven gegrepen lijkt te zijn. Scenarist en regisseur Asghar Farhadi lijkt geen behoefte te hebben aan kunstmatige ingrepen door bijvoorbeeld tijdssprongen te maken. Het lijkt op een wat onhandig voorbeeld mijnerzijds maar het maakt de prestatie van de regisseur des te bewonderswaardiger aangezien je als kijker constant op het verkeerde been wordt gezet… of toch niet? Een schrijnend relaas dat eens te meer aantoont hoe een relatief klein conflict uit kan groeien tot een gigantische clash die feitelijk alleen maar verliezers kent.

Wat de film zo ongelooflijk goed maakt is dat je als kijker mee leeft met alle vier de personages. Wat je ook moge denken van hun daden; tot op zekere hoogte heb je begrip voor het gedrag en de motivaties voor alle personages. Wanneer de strijd tussen Nader en Simin enerzijds en Razieh en Hojjat anderzijds los barst handelt ieder personage vanuit hun eigen overtuiging. Nader en Simin zijn niet helemaal eerlijk over hun getuigenissen, Razieh is niet eerlijk tegenover haar man Hojjat en deze laatste is zonder twijfel de meest agressieve van het viertal omdat hij toch weinig te verliezen heeft.

De eigen sympathie wordt heen en weer geslingerd en dat is weer een verdienste van de scenarist die de aanleiding van de ruzie niet toont. De vraag is dan ook of dat Nader inderdaad Razieh zo heeft geduwd dat het tot een miskraam heeft kunnen komen. Wat volgt is een mix van onbegrip, agressiviteit en onbedachtzaamheid maar waar tegelijkertijd religie en trots enorme obstakels zijn die haast onmogelijk overwonnen kunnen worden. Alsof dat niet genoeg legt Farhadi hiermee ook de klasseverschillen bloot en wijst het ook met een vinger naar het onmenselijke rechtssysteem in Iran. Een lang verborgen parel en diegenen die hem nog niet hebben gezien adviseer ik dan ook deze met stip op je watchlist te zetten!

85

Advertenties

Een reactie op “A Separation

  1. De Protagonisten 7 januari 2016 / 21:34

    Hele goede film inderdaad. Aanrader voor een ieder.

    Liked by 2 people

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s