Langer Licht

Langer LichtJaar: 2006
Regie: David Lammers
Cast: Raymond Thiry, Dai Carter, Melody Klaver

Het verhaal:
De boksschoolhouder Lucien (Raymond Thiry) leeft voor het trainen van zijn jonge leerlingen. Na een tragische gebeurtenis  is hij mentaal niet meer in staat om voor zijn vijtienjarige zoon Mitchel (Dai Carter) te zorgen. Hij laat de jongen alleen achter en trekt zich terug. Voor hij zijn leven weer kan oppakken, moet hij eerst zijn eigen verdriet onder ogen zien.

Het oordeel:
David Lammers tekende eerder voor de regie van de TV films Oud en nieuw (2002), Langs de grote weg (2003) en Snacken (2004). Langer Licht betekende zijn eerste en vooralsnog enige  bioscoopfilm.

Hij speelde een belangrijke rol in De passievrucht (2003) maar drie jaar later bewees hoofdrolspeler Dai Carter zijn talent pas echt met zijn vertolking van Mitchel in Langer licht.  Dit was ook direct zijn laatste filmrol aangezien Carter op 16-jarige leeftijd besloot om zich toe te leggen op een carrière bij de landmacht. Afgaande op deze film kun je dat als een gemis zien en hetzelfde geldt voor het feit dat regisseur David Lammers hierna niet meer op de regiestoel kroop voor een speelfilm.

Ondanks het aanwezige talent voor en achter de camera is Langer licht een film die aanvankelijk moeilijk op gang komt. De film is koud onderweg wanneer je beseft dat de relatie tussen vader en zoon erg moeizaam is maar enige context wordt niet aangereikt. Dit is een bewuste keuze geweest maar hierdoor wordt de afstand met de kijker wel vergroot. Handelingen van beide personages zijn repetitief waarbij je vooral nieuwsgierig bent naar het omslagpunt; wat is de oorzaak geweest van deze ontwrichte relatie?

Dit mysterie wordt lang intact gehouden maar zelfs wanneer de reden ervan wordt onthuld wil het maar niet vlotten met het tempo. Je kunt jezelf namelijk niet aan de indruk onttrekken dat er maar bar weinig gebeurd. Dit hoeft per definitie geen nadeel te zijn want hierin schuilt tegelijkertijd een grote kracht van Lammers. De regisseur weet namelijk een treffende sfeer neer te zetten van een ogenschijnlijk oneindige zomer in Amsterdam Noord. De straten zijn leeg, de zon is fel en de camera zit de hoofdpersonen extreem dicht op de huid.

Een verhaal als dat van Langer licht leunt sterk op haar twee hoodrolspelers die de aandacht vast moeten houden ondanks dat er vrij weinig gebeurd. Dai Carter is erg sterk als de getormenteerde en moeilijk peilbare Mitchel die moeite heeft om zich op een verbale manier te kunnen uiten. Hoe goed Carter ook moge zijn, hij wordt ditmaal wel afgetroefd door een ongenaakbare Raymond Thiry die als geen ander gestalte kan geven aan een gepijnigde vader met een kort lontje. Zowel vader als zoon zijn van nature geen praters maar dat maakt het einde ook zo onwaarschijnlijk mooi.

70

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s