Dawg Fight

Dawg FightJaar: 2015
Regie: Billy Corben

Het verhaal:
In een door misdaad achtervolgde buurt bij Miami wordt er gestreden met blote vuisten door jonge mannen die geld willen verdienen… en zelfrespect.

Het oordeel:
Billy Corben is de drijvende kracht achter de Cocaine Cowboys documentaires. De schemerige wereld van de drugshandel liet Corben voor wat het is om zijn focus tijdelijk te verleggen naar illegale backyard gevechten.

Vorige maand werd Dawg Fight toegevoegd aan de catalogus van Netflix en het onderwerp van de achtertuingevechten sprak me wel enigszins aan. Ik had er zelf namelijk nog nooit van gehoord maar YouTube schijnt vol te staan met beelden van dit soort gevechten waarvan de vechters zelf hopen dat ze ontdekt worden door professionals uit de sportwereld. Dit soort gevechten zie je voornamelijk terug in de meest arme wijken van Amerika waarin jongemannen weinig uitzicht en hoop hebben op een goede toekomst voor zichzelf.

In een ring van 4 bij 4 gaan de vechters de strijd aan met elkaar waarbij slechts maar enkele regels gelden. Zo mag er niet op het achterhoofd geslagen worden en is de kruis een no-go area. Verder mag alles en het moet worden gezegd dat de vuistgevechten erg sterk in beeld zijn gebracht. Het fletse kleurgebruik versterkt de sfeer en het naargeestige gevoel wat ik er aan over hield. Vreemd genoeg zal ik één van de weinigen zijn want zowel de vechters zelf als het publiek wat daar aanwezig is ervaren het zelf als één groot feest. In zo’n achterstandswijk vertaalt zich dit in heuse blockparty’s die er omheen worden gebouwd en waar je voor $ 20 aanwezig kunt zijn.

Centraal in Dawg Fight staat promotor en vechter Dada 5000 over wie ontzettend veel positieve dingen worden gezegd door de mensen uit zijn buurt. Hij kent vanzelfsprekend haast iedereen, is begaan met het lot van ‘zijn’ vechters, verdiend zelf helemaal niets aan de gevechten en ga zo maar door. Enige nuance was hier zeker op zijn plaats geweest want ruimte voor tegengeluiden is er niet. Het doet je afvragen of dat de filmmaker erin is geslaagd om voldoende afstand te nemen van zijn protagonist.

Zo zijn er wel meer zaken die in het luchtledige blijven hangen. Wanneer Dada zelf de overstap maakt naar de MMA veranderd Dawg Fight van toon en krijgt het een hoog Rocky-gehalte. Wat mij interessanter leek waren de reacties van zijn omgeving op Dada’s besluit om geen illegale backyard gevechten meer te organiseren. Aangezien Dada zijn debuut beleefde in 2010 was het ook het vermelden waard geweest om duidelijk te maken waarom hij in 2011 zijn (voorlopig) laatste gevecht heeft gehad. Toch vreemd dat een documentaire uit 2015 hier niet dieper op in gaat. Wat nu resteert is het gevoel van een onderhoudende documentaire die wel wat scherper had gemogen en waarbij de filmmaker wel wat kritische kanttekeningen had kunnen plaatsen.

Rating:
6.7 / 10

Advertenties

3 reacties op ‘Dawg Fight

  1. Nostra 22 juni 2015 / 09:58

    Het gebeurt inderdaad wel vaker bij documentaires dat ze de andere kant van het verhaal misschien niet genoeg belichten. Toch proef je wel dat er steeds meer geluiden waren om er harder tegen op te treden vanuit wetgeving en natuurlijk ook vanuit de bond waarvoor Dada ging vechten.

    Liked by 1 persoon

    • Riinyosa81 22 juni 2015 / 19:20

      Het klopt wat je stelt dat de bond hierop druk uitoefent maar ik wilde graag zien hoe zijn eigen directe omgeving en de vechters zelf op het besluit reageerden. Voelde een beetje als een gemis.

      Like

      • Nostra 22 juni 2015 / 19:43

        Ja, dat is wel jammer. Neem aan dat het simpelweg doorgegaan is, maar dan misschien zonder de video’s

        Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s